lördag 5 oktober 2013

Dag 85

Vaknade av en köldattack inatt så det var bara att klä på sig för att sedan bädda ner sig och somna om. Låg och drog mig ett litet tag när jag hade vaknat för andra gången. Precis när jag gick upp åkte resten iväg så jag kunde gå upp i tystnad. Hade gjort upp bästa planen för dagen men det sket sig redan i starten när jag inte orkade ut och gå.

Började på att baka kanelbullar såhär på kanelbullens dag innan jag hade börjat på min frukost. Det är så man börjar en bra dag! Medan de jäste första gången fick jag i mig lite frukost och lagom till att den var färdigäten var det dags att fixa med bullarna igen. Klenade på fyllningen och lät de jäsa igen. Passade på att dammsuga i jäsningspausen. Avslutade jäsningspausen med att äta upp de överblivna degbitarna, åhh vad gott det är! Bullarna åkte in i ugnen och plötsligt så luktade det kanelbullar i hela huset!

När jag kom hem på promenaden hann jag inte mer än att sätta nycklarna i låset förrän Christine ropade på mig. Fick berättat för mig att hon under de 50 minuterna jag hade varit borta ätit tre av kanelbullarna. Eller hon hade egentligen bara ätit två stycken. Den tredje hade gått sönder när hon skulle lägga över dem i lådan så då var hon ju tvungen att äta den med. Helt rätt tänkt!

Åt lite lunch, gjorde mig i ordning och åkte in till Melbourne. Köpte lite smink, nu ska jag bli en äkta covergirl! Letade runt efter en bikini, utan vidare resultat. Hittade i alla fall mitt älskade lip balm, mitt förra försvann mystiskt i Tasmanien.

När jag hade shoppat klart gjorde jag som många andra, satte mig på Federation Square och stekte. 25 grader varmt och stekande sol, inte helt fel det! Det är ganska kul att sitta och vänta på en människa som man inte har en aning om hur den ser ut. Man vet liksom inte vad man väntar på eller letar efter i folkmassan. Jag lyckades i alla fall hitta Simon, en tysk som bor hos Christines mammas kusins fru.

Vi strövade omkring bort till botaniska trädgården, gick omkring där innan vi parkerade oss på en bänk och tittade på ankor. Efter en omväg in till centrala Melbourne åt vi lite för att sedan gå tillbaka till Federation Square och titta på skymningen och på folk. Plötsligt så kom det ett gäng och började lägga ut brickor på marken och dra in folk som snabbt blev engagerade i det. Vi blev också indragna i det och det visade sig vara ännu en rolig sak som Melbourne bjöd på.

Brickorna var brickor med ord på så man kunde bilda egna meningar. Det var faktiskt riktigt kul att gå runt där och vända och leta bland brickorna för att hitta orden man letade efter. Vi skrev en fin (?) mening men roligast var ändå att titta på ett gäng som lyckades engagera hela torget efter letandet efter en bricka med ordet "from" på. För den som vill se fler bilder, ord och meningar därifrån, sök på #wordswithmelbourne så hittar du massor!

Det blev alldeles för kallt för bara linne så vi tog varsitt tåg, sa hejdå och åkte hem. När jag kom hem träfde jag Christines syster och pratade lite med dem innan jag gick och la mig. Har haft en riktigt rolig dag, precis som en bra dag ska vara!

Kanelbulledeg med dubbel  fyllning, som det ska vara!


Det bästa med kanelbullebak!


Federation Square

Ordletning och meningsbygge @ Federation Square





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar