torsdag 29 augusti 2013

Dag 48

Än en gång blev det fattiga riddare till frukost. Spelade par matcher LoL med Sebastian som vi så vackert vann (jag kan erkänna att en av oss bidrog mer till vinsterna än den andra). Packade det jag trodde var allt jag behövde och begav mig mot Footscray, en annan förort två stationer, ungefär fem kilometer bort.

Vädret var helt underbart (sådär en 20-25 grader, solsken och en lätt vind) så jag bestämde mig för att i alla fall gå dit och kanske ta tåget hem. Det jag visste om Footscray är väl att det är under uppbyggnad. Det är ett sådant ställe där många kulturer möts och samlas. Det syntes att det domineras av asiater då det var mycket av mina små älskade asiatiska affärer. Något jag reagerade på, eller kanske bara inbillade mig, var att skyltarna ute på gatan som hänger i taket utanför affärerna var lägre än vanligt.

Gick omkring ett tag på marknaden som finns där. Det är en marknad med färsk fisk, kött och frukt. Älskar verkligen att gå runt på sådana ställen där det luktar färsk fisk, köttet ser underbart ut och frukten ser som bäst ut. Gillar även folket som står och skriker ut sina extrapriser på frukten. Kände mig lite som en utböling när jag gick omkring där så varför inte vara lite mer utböling och ta lite kort. Hade precis tagit klart mina kort när en trevlig vakt kom fram och sa att man inte fick ta kort där inne. Jag ursäktade mig så mycket och fortsatte att packa ner min kamera. Mina bilder finns kvar och både han och jag var glada när vi skiljdes åt. Lyckat!

Strövade planlöst omkring i Footscray och lyckades hamna i de asiatiska kvarteren. Gick förbi en av många restauranger och tänkte bara titta in och se vad de hade att erbjuda. Tio minuter senare fann jag mig sittandes på fönsterplatsen med en enoooooooorm portion nudlar med kyckling i black bean-sås (vet inte svenska namnet för det, heter vigna mungo på latin för den intresserade) tack vare den trevliga damen i kassan.

Upptäckte innan jag hade fått min mat att jag hade glömt min bok hemma. Tycker inte om att äta själv utan att göra något typ läsa eller titta på serier. Denna lunch behövde jag dock inte någon bok, jag hade underhållning rakt framför mig. Utanför fönstret var det ett par som delade ut reklamflyers. Det låter väl inte så speciellt men med tanke på hur de var klädda så var det väldigt speciellt. Ett skelett och en slaktare som sprang omkring.

Trodde jag skulle skratta ihjäl mig när jag satt och tittade på dessa två filurer. Skelettet gjorde verkligen min dag. Han sprang efter folk, dansade på gatan, skrämde folk, ställde sig i dörren in till banken och vinkade på dess besökare, hjälpte folk över gatan, dirigerade trafiken, poserade för kameror och så mycket mer. Han kom även in i restaurangen och gav oss på fönsterplatserna en flyer. Det låter jättekonstigt och läskigt men hans stil och göra det på. Den var obeskrivlig den. Det var som att ge en 20-årig teaterapa kaffe med läskigt mycket socker i. Åhh vad skön hen var!

Maten var riktigt god den med för den som undrar. 10 dollar för den största portion jag någonsin har sett! Black bean-såsen var riktigt fin den! Nudlarna var riktigt speciella, de var stir fried (snabbstekta säger wikipedia att det heter på svenska) vilket resulterade i att de var knapriga och goda. De var som bästa efter någon minut i såsen. Kom på mitt under maten att låta mig sitta i fönstret och äta såsiga nudlar med pinnar är nog inte det vackraste ansiktet utåt. Bara en fläck på tröjan och jag gick nöjd därifrån.

Gick omkring lite till, pratade med gubbgänget på bänken och hittade en enorm second hand-affär. Seriöst, den var enorm! Fyndade en skjorta för fyra dollar och ännu en bok av Maggie Alderson även den för fyra dollar. Är nöjd över inköpen!

Kom ut från den asiatiska delen och in i den afrikanska och indiska delen. Nästa gång jag är där ska jag definitivt äta afrikanskt. Är riktigt sugen på att testa det!

Det gick betydligt snabbare att gå hem och även denna gång stannade jag i en park i Yarraville för att ta lite kort. Det var som botaniska, fast mindre. Mycket mindre. Stannade även på en härlig brygga för att ta lite kort. Tror de som såg mig (förhoppningsvis inte många) tyckte jag var lite konstig som låg där på en brygga med en kamera i handen. När jag gick tillbaka och kom runt hörnet visade sig att många som såg mig antagligen inte tänkte på mig utan på den stora apan som stod vid cykeln. Ja, det stod en apa vid cykeln. Apan var visserligen en utklädd människa i något som liknade en king kong-dräkt men ändå. Det var någon photoshoot för någonting för förutom apan och cykeln var det en fotograf med ljussättning, reflexskärmar och hela alltet.

Kollade lite på resor, måste verkligen blir färdig att boka. Nu! Ska bara komma på vart jag vill åka någonstans... Låg ute på gräsmattan och stekte lite innan de övriga kom hem. Pensionärsgänget hade middag vid sex-tiden (enligt Christine är det då pensionärer äter så) innan Big Brother och äntligen fick vi alla att gå och lägga oss. Är glad att jag har hittat en familj som gillar att sova lika tidigt som jag!

(Bilderna blev lite kaosartade, jag vet).










Mooning!








Någon som vet modellen på bilen?

Finn ett fel!





2 kommentarer: