söndag 18 augusti 2013

Dag 36

Vaknade tidigare än vad jag gör när jag ska jobba. Bra jobbat... Långfrukost innan jag gick ut och tog den vanliga promenaden ner till stranden i Williamstown och körde lite intervaller. När jag kom hem fick jag i mig de sista pirogerna innan jag bäddade ner mig i sängen igen. Hade planer på att åka ner till St Kilda och gå Chapel street men började banga lite när jag väl bäddade ner mig. Efter lite övertalning så lyckades jag dra mig upp och komma iväg till tåget.

För att komma till St Kilda behöver man åka med tramen. Det slutade med att jag och 20 andra resenärer stod mitt i ingenstans utan en tram i sikte. Vet inte om det var något fel eller så men vi fick i alla fall stiga av på en hållplats och blev tillsagda att det var en ersättande tram precis bakom. Det där precis bakom visade sig vara 10 minuter senare...

Nåja, fram till St Kilda strand kom jag och gick längs den underbara vy. Kom fram till resans första stopp, Beaver's tail social club. Det var betydligt mindre än vad jag trodde men så mycket mysigare än vad jag trodde. Helt underbart inrett! Tog bara en kaffe att ta med och det var nog det klokaste beslutet jag någonsin har gjort. Jag må vara lite partisk med tanke på att det hette något med bävrar men det var det godaste kaffet jag någonsin har druckit. Seriöst. Jag trodde jag skulle smälla av så gott det var! Jag trodde även jag skulle börja gråta när det tog slut... Den enda trösten var att Ben & Jerry's fanns längre upp på gatan.

Innan jag kom dit hittade jag dock en second hand bokaffär. Den var hur mysig som helst! Det var gångar överallt, fyllda med böcker från golv till tak. Hade så lätt kunnat spendera väldigt lång tid där... I affären hittade jag även tre katter, två riktigt härliga gråhåriga damer och en bok av min nyfunna författare Maggie Alderson. Ena damen jobbade där och utmärkte mig till dagen bästa kund då jag hade jämna pengar och småväxel. Jag tyckte båda vann på det med tanke på att jag fick en dollar rabatt (från sju till sex dollar, men ändå), jag blev av med småskrammel och hon fick växel.

Kom till Ben & Jerry's och liksom förra gången hade de inte särskilt mycket att göra. Valde snabbt ut två glassorter och var mest taggad på att smaka Chocolate Therapy. Jag menar, choklad med choklad, kan det bli bättre? Blev inte besviken för Chocolate Therapy, det var verkligen terapi för själen!

Längs min långa promenad på Chapel street hittade jag en vintage affär med maaaaaaassa saker. Det fanns allt och lite till där. Trodde jag hade kommit till himmelriket och det var tur att jag hade packat ner plånboken, annars hade jag gått loss ordentligt. Speciellt när jag kom till avdelningen med plåtburkar och plåtskyltar. Då trodde jag att jag skulle dö för ett litet tag. Det fanns ju så mycket! Har aldrig varit inne i en sådan stor second hand/vintage-affär innan, denna var enorm!

När jag hade vandrat Chapel street plus Church street och svängt av på några ställen kom jag fram till målet med dagen, Ikea. Hittade själva bygget på första försöket (vilket var enormt) men dörren in var svårare. Fick gå runt hela alltet innan jag hittade en dörr in...

Väl inne på Ikea gick jag runt med ett leende på läpparna. Folk måste ha trott att jag var helt konstig som gick omkring och log och skrattade för mig själv... Men jag tycker det är så kul att allt ser likadant ut som i Sverige och att namnen på produkterna är samma. När jag kom till tavelavdelningen trodde jag dock att jag skulle smälla av. Där hänger en stor tavla med namnet Vilshult. Seriöst, jag befinner mig i en stad med fyra miljoner invånare på andra sidan jordklotet och jag blir ändå påmind om byn med 300 invånare 10 minuter hemifrån. Liten värld....

Hade lust att shoppa loss ordentligt på matavdelningen med det enda jag gick loss på var lösgodiset. Blev lite väl exalterat när jag upptäckte att de hade svenskt lösgodis. Var en annan som nog också var från Sverige som utförde något av en segerdans framför godiset och tjoade något på svenska. Är kul att se att de har instruktioner på hur man plockar lösgodis...

Gick till platsen där jag hade tittat ut att det fanns en tågstation men det enda jag hittade där var en fotbollsplan. Fick mig ett skratt ändå när en av alla de många hundarna där, en stor Berner sennen, fick ett äkta golden-ryck. Fortsatte att gå så jag bara lite senare kom fram till en tram-station. Jag behövde inte vänta länge innan det kom en tram som tog mig in till city igen. Det är så kul för man kan se vilka som spelar footy den dagen genom att bara sitta på tramen. Det är scarfar med lagets färger kombinerat till alla sorters kläder. Bäst var en scarf till kostym. Jag fick inte riktigt ihop den klädkombinationen...

Höll på att komma med ett expresståg som inte stannade i Spotswood men hann med två sekunder innan det gick upptäcka det så jag hann av. Hann istället med ett tåg med tio sekunder till godo som stannade i Spotswood.

Hade en riktigt skön dag även om vädret var lite konstigt. Det var strålande solsken men ändå svårt att klä sig då det blåste väldigt mycket. Var det sol och lä var det strand/shortskläder medan i skuggan och blåst var det hoodie och jackaväder. De hade utlovat vindar på 90 km/h (förstår inte varför de anger det i km/h och inte i m/s) och det kom säkert upp i de styrkorna då jag efter ett tag hade mer hår utanför tofsen än i den.









- Where are we eating?
- Somewhere...












Jag & min framtida kompis på Ikea.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar