söndag 18 augusti 2013

Dag 37

Hade ställt klockan för att följa med Christine och Adam när de tog den obligatoriska löpturen på lördagsmorgnar. Det visade sig att de tog sovmorgon så ett bra tag senare kom vi iväg. Eftersom Christine inte hade någon löpklass att passa åkte vi in till Port Melbourne. Jag gick med Willemannen och barnvagnen medan de övriga sprang. Det var ett underbart område precis vid havet. Promenaden jag gick var hela tiden längs med stranden och det var yatch-klubbar, restauranger, lekplatser, palmer, löpare och cyklister längs hela vägen.

Cykelvägen var precis bredvid gångvägen och då och då passerade det cykelklungor. Det kändes lite som att vara en del av tour de france, ungefär den klassen var det på cyklisterna. Det var så kul när en klunga passerade för det lät ungefär som en bisvärm körde förbi. I vissa klungor var det prat och skratt, i vissa var det knäpptyst. På gångvägen var det full trafik där med. Det var motionärer av alla klasser. Jag njöt rakt igenom då solen sken, värmde och det var en helt underbar vy. Ska jag någonsin bo i Melbourne ska jag bo i Port Melbourne. Helt underbart område! Sen att jag fick reda på att en liten etta (relativt nybyggd och väldigt modernt utseende som alla andra lägenheter) kostade 420 AUD/vecka... Känner att en månadshyra på 11 000 kr inte är i min prisklass...

Efter lite handlande, kringvandrade och utpekande av ställen (visade sig att de både hade bott och gift sig där) åkte vi hemåt och fick i oss frukost och lunch på samma gång. Ett klädombyte och lite plockande senare var jag redo för att åka igen. Jag och Adam tog tåget in till Melbourne och vandrade bort till Melbourne Cricket Ground (MCG) för att titta på footy (australiensisk fotboll). Även idag gick det se vilka som spelade idag och idag jag var en av dem som visade det. Plötsligt så hade jag övergett Goldcoast och var ett Carlton-fans. Carlton Blues - Richmond Tigers var det som spelade. Richmond var tippade att vinna och ledde stort efter första quarten (är logiskt nog fyra stycken).

Innan matchen gick vi ner i tunnlarna under stadion som ledde oss fram till en bar. Fick lära mig att det var där man hängde innan, under och efter matcherna. Det var nog sant för det var riktigt mycket folk där. Efter en varsin öl kom Adams syster, brors sambo, mamma och mammas kompis och mötte oss. Älskar att se att det inte bara är män som står där nere och dricker öl och tittar på footy, det är även kvinnor och många sådana!

Efter att ha mött upp en av Adams kompisar (fråga mig inte vad han heter) gick vi tre oss och satte oss och det visade sig att vi hade fått grymt bra platser på långsidan, rad fem tror jag. Hade som tur var pluggat in reglerna och sett lite footy innan så jag var ganska med på hur det funkade. Folk var fruktansvärt inne i spelet och det skrek och hejades överallt. Fansen var inte alls så uppdelade som det känns som det är hemma så Richmond- och Carltonsupportrar satt blandat.

Även fast arenan är enormt stor kändes det som man var väldigt nära spelet och kunde följa det väldigt bra. Det var väl en 60 000 åskådare där. Helt sjukt att under finalen är det helt fullsatt på 110 000. Och jag som tyckte det var mycket folk nu... Matchen var i alla fall sjukt jämn i andra och tredje quarten och sällskapet i form av Adam, Adams mate (som hade väldigt bred dialekt = jag hade problem att höra vad han sa) och Adams pappa var riktigt bra. Mellan andra och tredje quarten är det en längre paus och då invaderades planen av små barn som spelade matcher på småplaner. Så kul att se dem springa runt och sparka på bollen.

Trodde inte jag skulle tycka om det så mycket men jag älskar verkligen footy. Hela grejen med spelet, hur snabbt det ändå går, hur tufft det är, allt omkring spelet och såklart deras korta shorts.

Vi stannade inte för att se sista quarten, istället gick vi inom McDonald's (en macka enligt Adam om Christine frågar) och åt lite snabbt innan vi efter en liten springtur lyckades hinna med en tram mot Etihad Stadium för att göra en back to back, gå från ena matchen till den andra. På tramen följde vi matchen som Goldcoast spelade via Adams iPhone. Efter någon station var det inte bara vi två som stod och tittade på matchen, vi hade fått fyra - fem andra som stod bakom och och tittade de med och kommenterade matchen.

När vi kom fram mötte jag på en dam som kom fram och gratulerade till vinsten. Tog någon sekund innan jag fattade men tillslut kopplade jag att jag hade Carlton-scarfen på mig fortfarande. Vi lyckades få ut biljetter utan att betala något tack vare att Adam och hans pappa har säsongskort. Biljetter på level 3 men vi stannade kvar på level 1 och lyckades få grymma ståplatser mitt på plan. Det var betydligt varmare här då Etihad har tak och MCG inte har det och det blåste en hel del ute. Matchen här var mellan North Melbourne Kangaroos och Essendon Bombers.

I andra quarten gick vi upp till level 2 och hittade en bar med glasvägg ut mot planen. Mötte ännu en av Adams mates som pratade ännu mera dialekt... Det var så härligt att höra att fansen kunde skämta om sitt eget lag. Essendon är i hetluften då det pratas mycket om en skandal med otillåtna medel som inte är otillåtna. Trots detta stod en supporter och skämtade om detta ganska högljudd vilket fick hela baren att skratta. Vi stannade inte hela matchen ut utan tog ett tåg hem för att komma hem innan Willemannen somnade.

Har seriöst haft en av de bästa dagarna i livet. Har haft ett leende på läpparna från morgon till kväll. Hela känslan kring fotbollen var underbar. Alla var så trevliga, sporten var underhållande och det märks verkligen att australiensarna älskar sin fotboll. Kan inte beskriva hur underbart det var där. Oj vad jag önskar att jag kunde haft en videokamera med mig hela dagen så jag kunde återuppleva denna dagen om och om och om och om igen! Vet inte hur jag kan tacka Adam för denna dagen. Inte bara att han tog mig med på två matcher, han orkade släpa runt mig hela dagen och förklara saker som säkert var självklara för alla andra. Tack tack tack tack tack!!





MCG i bakgrunden


Inne på MCG

Richmond vs Carlton

Richmond vs Carlton

Richmond vs Carlton

Richmond vs Carlton

Richmond vs Carlton

Richmond vs Carlton

Richmond vs Carlton

Richmond vs Carlton

Richmond vs Carlton

Richmond vs Carlton

Richmond vs Carlton

Richmond vs Carlton

Richmond vs Carlton

North Melbourne vs Essendon

North Melbourne vs Essendon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar