söndag 21 juli 2013

Dag 8

Bästa. Dagen. I. Mitt. Liv. Nåja, en av de bästa  dagarna på väldigt länge i alla fall.

Lugn frukost då jag även hann med diskande och upprensning i köket innan Christine, jag och William packade in oss i bilen. Åkte den korta biten bort till Meg för att möta upp henne och hennes två barn. Efter att ha stannat alldeles för länge hos henne var det en väldigt stressad Christine som gav sig ut i Melbourne-trafiken. Efter att ha skällt lite på gpsen i mobilen kom vi fram till stället de skulle till på teater i St Kilda. Jag följde inte med då biljetterna var slut, istället bar det på upptäcktsfärd in mot Melbourne CBD.

Fick instruktionerna "följ denna vägen och när du kommer till Chapel street tar du vänster. Ta sedan ett tåg in till stan". Chapel street hittade jag utan problem, likaså en tågstation efter att ha gått på Chapel street ett tag. Ändå så kände jag inte för att ta tåget än, jag gillade Chapel street så mycket så jag ville gå lite till. Plötsligt så dök det upp en skylt ovanför mitt huvud som jag väl kände igen. Ben & Jerry's. Nåja tänkte jag, varför inte lite glass en dag som denna?

Första jag möts av är "Oh, finally a customer!" av han som står i glassbaren. Jag väljer mina smaker (Clusterfluff och Triple Caramel Chunk för den nyfikne), betalar och får min glass. Fick även smaka Coconut seven layer bar. Nom nom! Efter uppäten glass började jag prata lite med killen som stod i disken (20-årig surfarkille). Det slutade med att jag stod bakom disken och gjorde en våffelstrut. Seriöst. Jag. Bakom disken. På Ben & Jerry's. Jag var ganska lycklig. Som Pete sa "This must be the best day in your life". Jopp, nästan så.

Lovade att komma tillbaka och fortsatte min tur på Chapel street. Älskar verkligen den gatan. Så mysig även fast den är ganska stor bitvis. Caféer överallt (som nästan överallt annars i Melbourne) men jag lyckades även komma inom Sportsgirl och köpa mitt älskade Lip Jam vilket gjorde dagen ännu bättre.

På något sätt lyckades jag hamna i East Richmond (fråga mig inte hur). Den sista biten försökte jag följa järnvägen jag såg 500 m bort för att hamn vid en station. Det gjorde jag tillslut så knepet fungerade väl! In till CBD kom jag välbehållen och vandrade omkring där ett bra tag. Gick både smågator och stora gator, allt för att försöka få mig en bild av hur staden ser ut. Hittade en second hand book shop där jag köpte en bok för 1,80 AUD (ungefär 12 SEK).

Satt och tog det lugnt på Federation Square och tittade lite på när de spelade Wolverine-spel på storbildsskärmen. Tycker det är härligt att folk vågar bjuda på sig själv att ställa sig på ett torg i en stad med 4 miljoner invånare och slå i luften. Tycker också det är kul att de ordnar sådant.

Efter lite telefonsamtal lyckades jag också möta upp en annan au pair, Ben från Frankrike. Kändes bra att träffa någon som har värre uttal än mig... Nåja, det var trevligt att träffa någon annan även fast det regnade hela tiden. Starbucks räddade dock oss från en regnkatastrof. Skönt att äntligen få ett ordentligt kaffe (lever på snabbkaffe här hemma). Lyckades med tågets hjälp ta mig hem till en chillande familj innan det var dags att sova sängen.

Chapel street
Ren kärlek! <3




East Richmond

 



Haigh's






 



 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar