lördag 13 juli 2013

Dag 2

Klockan ringde redan vid sju och det var en yrvaken Frida som snoozade. Visste att de skulle åka vid kvart - tio i åtta så jag tänkte att jag ligger och slumrar tills jag hör att de går upp och får upp William, då kan det vara lagom för mig med att gå upp. Klockan gick och klockan gick. Trodde att de hade bangat när klockan blev tjugo i. Inte förrän kvart i hörde jag att någon var uppe. En halv sekund senare knackade Christine på och undrade om jag var uppe och redo att åka. Nja, två minuter tyckte jag att jag behövde då jag satt i morgonrock. Blev väl några fler minuter än två när jag steg in i bilen, redo att åka.

Nåja, Christine hann (efter glatt racande med en lastbil) i tid till löpturen. Jag nöjde mig med att gå utanför botaniska trädgården och lite i den. Inte lika fin som när vi var här i december, men vad kan man tro när det är vinter. Allt är lite grått och trist. Dock var det sjukt många som var ute och motionerade. Det var folk som sprang tillsammans, ensamma, i grupp, med hundar, tränade yoga, paddlade, körde trappträning, tränade med kettleballs, folk springandes med barnvagnar och gruppen som jag tillhörde; de ensamma gångarna. Vi var i helt klart minoritet. De som vann var helt klart löparna.

Kom hem, fick i mig lite frukost (fortfarande inga ägg, dock vet jag hur spisen fungerar nu). Även idag blev det müsli och mjölk, älskar verkligen det! Efterrätt i form av en banan, mumma! Chillade lite (aka värma mig under filten som ser ut som en korsning mellan zebra och ren och är skjuten. Skön är det i alla fall!

Följde med Adam och William ner på ett mysigt bageri/fik och fick i mig lite kaffe. En babyspresso till William, det kan ha varit det gulligaste på länge. Typ varm, skummad grädde med lite kaffebönor på, eller var det chokladpulver, jag är osäker vilket. Fick reda på att jag var riktigt hardcore som drack svart kaffe, utan någonting i. Hmm... Kan väl inte riktigt hålla med... Träffade de nyinflyttade grannarna och även damerna som jobbar på "a bunch of cakes" där de har blommor och det bästa av allt; cupcakes! Damerna i affären gillade när William kom och hälsade på. Känner att han och jag kommer hälsa på där vääääldigt ofta. Dock av olika anledningar...

Tog tåget in till Yarraville, strosade omkring lite innan vi mötte upp Adams kompis Adam (väldigt lätt att hålla ordning på namnen i alla fall) för lunch. Det blev tapas på ett mysigt litet ställe. God mat, trevligt sällskap även om jag fick anstränga mig att höra vad Adam sa när han väl började prata på. Aussie-dialekt är inte riktigt min grej än...

På kvällen bjöds det på så mycket mat så till och med jag började känna av det. Det ni, det säger mycket! Var en släkting till Adam som fyllde år så hela hans släkt var där. Var bara att försöka få på sin bättre engelska och försöka. Lyckades väl inte så bra men kvällen var trevlig. Skrattade mycket och åt något enormt. Mat med italienskt tema, hur kan man motstå det? Skaldjurspasta, lasagne, sallad, bulgursallad, tomatsallad, massa ostar, kex och mer. Åt den godaste efterrätten någonsin. Några fyllda typ peti-chouer. Hur. Gott. Som. Helst. Även jättegod tiramisu till efterrätt. Nu ska jag sova gott och mätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar